För den som är nyfiken på hur pr kan fungera så kan jag rekommendera två bra exempel på nätet. Exemplen visar hur stor skillnaden kan vara mellan en hemlig företagsinsats som syftar till att lura människor och en öppen, och exceptionellt ärlig, kampanj för att förmedla till exempel reklamens effekter på människors värdegrund.

The Guardian publicerade häromdagen en analys som gjorts till konservativa politiker som vill bromsa utvecklingen av vindenergi.

Analysen använder ett tydligt tillvägagångssätt och många metoder syftar till att ge en falsk bild av till exempel gräsrotsstöd.

Det andra exemplet är den brittiska gruppen Common Cause som gjort en omtalad analys bland annat om hur vissa värderingar tränger undan andra (pdf), att vi till exempel har svårare att förstå empati och gemenskap när vi tror starkt på egennytta och konkurrens.

Common Cause tar upp hur pr-kampanjer ska drivas och konstaterar att man genom att själv vara öppen med sina handlingar, resultat och avsikter undergräver förtroendet för de som inte gör det.

Jag skrev för ett tag sedan om mannen som myntade uttrycket Public Relations, Edward Bernays, och när vi nu är inne på ämnet, han skrev manualen för hur propaganda ska bedrivas!