Kärnkraft presenteras av några som en del av framtidens elproduktion, trots de problem och skador den medför. I grunden handlar problemet om ansvarslöst agerande.
Med kol, olja och gas agerade människor för sin egen skull på andras bekostnad. Våra förfäder sopade problemen under mattan och lät någon annan – vi som lever nu – hantera följderna. Vi kämpar för att överleva klimatkrisen.
Kärnkraft har samma svaghet. Vi får elektricitet. Någon annan får hantera kärngifter, risk för härdsmältor, kostnader och oro. Att skjuta över bördor på framtida generationer är samma bristande moral som skapade klimatkrisen. Människan skapar problem som drabbar någon annan.
Vi tar inte ansvar för våra handlingar. Våra handlingar skadar andra människor.
Det är problemet.


Lämna ett svar