Ord och ramar styr vårt tänkande. En man som förstod hur man kan använda detta var Edward Bernays, Sigmund Freuds systerson. Det är Edward Bernays som är skyldig till att omvandla ordet propaganda till public relations, att människor under flera decennier associerat cigaretter med potens och att USA har haft folkligt stöd för en mängd invasioner och attacker. Det är hans verk som ligger till grund för att företag verkar i just den privata sektorn, inte den utvecklade, den fristående eller den slutna sektorn.
Att associera företag med ett ordet privat får omfattande konsekvenser för hur människor tänker. Privatramen aktiverar bland annat tankar på
- att få vara för sig själv, frihet från insyn
- att få vara sig själv
- lugn och ro
- något man gör på egen hand, inte med andra
- att detta är positiva kvaliteter
Följden blir att när vi talar om privata företag så aktiveras alla dessa tankar och känslor och de kopplas till företag. De flesta människor känner då undermedvetet att det är normalt att företag ska
- ha frihet från insyn
- skötas utan inblandning från andra
- konkurrera, inte samarbeta
vilket alltså är 100% konservativ moral. Varje gång någon talar om privata företag förstärks denna bild i människor och det känns mer och mer normalt att det är så företag ska fungera.
Andra inlägg om privat:
- Martin Moberg: Privat ett ord med sprängkraft men…
- Mitt i steget, Johan Westerholm: Varför är ordet “Privat” en svordom för vänstern?
- DN: Inga snurrigheter
- Högbergs tankar: Privat skit och en kateder