Nya nyheter

Hur skiljer sig gamla nyheter, dagstidningar, TV-kanaler och radio, åt från nya nyheter, Twitter, Reddit, Twingly, Knuff och Google News?

Aaron Sorkins nya, något underhållande tv-serie The Newsroom handlar om… ja nyheter och det är ett försök att fånga den nya tidens anda. Will MacAvoy, seriens huvudperson, har hjärtat på rätta stället och uttrycker sitt synsätt, motarbetad av etablissemanget och mediemakten. Man kan säga att han uttrycker en folkmoral där den lilla människans liv och villkor ska vara utgångspunkten för samhällets utformning.

Aaron Sorkin har dock inte insett att många fler känner till hur en nyhetsredaktion fungerar än hur arbetet går till i Vita Huset. Det som fungerade i West Wing fungerar inte i The Newsroom eller Studio 60. Det som verkar spännande i en miljö, presidentrådgivarnas kunniga självsäkerhet, är patetiskt i den andra, nyhetsredaktörernas okunniga självsäkerhet. Till nästa satsning borde han välja en miljö som är okänd för de flesta.

Något i The Newsroom känns konstigt. När redaktionen diskuterar ett program och någon tar upp ett inlägg från en pakistansk bloggare så suckar hela redaktionen och det är först när det visar sig att bloggarens uppgifter bekräftats av en “riktig” auktoritet som informationen tas på allvar.

Om jag utformade en tv-serie om moderna nyheter är detta det första som skulle ändras. Reaktionen borde vara “hur trovärdig är källan” eller “hur kan vi bekräfta det”. Att inte se nätet som huvudkällan för nyheter 2012 är otänkbart.

Ni hör vart detta är på väg. The Newsroom utgår ifrån en föråldrad syn på nyheter

  • Vem uttalar att något är en nyhet? Nyhetsankaret.
  • Vem formulerar, väljer och filtrerar nyheterna? Redaktionen på tv-stationen.
  • Hur distribueras nyheterna? Från tv-kanalen till tittarna.

På nittonhundratalet var nyheterna centraliserade, från en till många, massmedia. På tjugohundratalet är nyheterna distribuerade

  • Vem uttalar att något är en nyhet? Vem som helst.
  • Vem formulerar, väljer och filtrerar nyheterna? Vem som helst.
  • Hur distribueras nyheterna? Från vem som helst till vem som helst.

Det mest intressanta med nyhetsmedia idag är hur man driver en verksamhet tillsammans med sociala medier och amatörnyheter. En nyhetstidning måste utgå ifrån att aldrig vara först med en nyhet, det kan verksamheten inte vila på. Alla nyheter rapporteras från många håll och på många olika sätt, det går inte att hävda objektivitet på samma sätt som förut. Att äga en nyhet eller idé går inte heller.

Så vad gör man, vad borde The Newsroom handla om? Ja det skulle kunna handla om hur framtidens nyhetsrapportering fungerar. En princip är att stärka nätverket, att förbättra det som redan finns där, jämför med framgångsrika webbtjänster som gör nätet bättre. En annan princip är att lyfta nya perspektiv på något som redan berättats. En tredje princip är att ta betalt för sånt som går att ta betalt för och som är svårt eller omöjligt att kopiera, personliga framträdanden, tidskritisk information, förkroppsligande med mera. Det skulle vara en tv-serie om en startup som kämpar med att förmedla verkligheten, som utforskar hur man överlever den moderna prissättningen och får ett företag att växa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *