10 steg som remixar politik till ett spel
Den politiska koden är alldeles för sluten. Deltagande sker ofta på elitens villkor.
När ska vi utveckla samhället och politiken med öppna processer som alla kan delta i och bidra till? När kan vi bidra till ett bättre samhälle utan att först lära oss systemet och väljas in? När ska politiken lära sig öppna utvecklingsprocesser och börja använda dem?
Idag krävs det en hel del för att delta i politiskt arbete. Framförallt måste man visa ambition och intresse att göra politisk karriär.
När någon kommer utifrån till ett partimöte så har den ofta något som behöver ändras, en fråga eller ett problem som den vill ta upp. Oftast möts den av en timme med formalia och ibland kan den komma till tals men endast för att sänkas av de erfarna och kunniga. “Det har vi prövat, funkar inte” får man höra.
“Men jag har prövat den också, och den funkar” tänker jag då.
Det är fascinerande att delta i öppna utvecklingsprocesser, till exempel utvecklingen av Linux, och se hur stora grupper människor som oftast inte känner varandra kan samarbeta så produktivt och nå så långt i sin strävan efter något bättre.
Det som inte funkar i dagens politik är att vara ointresserad av att bli vald och ointresserad av att göra politisk karriär. Det kan vara riktigt SVÅRT att delta i politiken bara genom att känna passionerat för en fråga och vilja hjälpa till.
Så här kan vi börja fånga en del samhällsengagemang som går till spillo idag:
- Bygg en webbtjänst som tar emot problem som behöver lösas, typ seeclickfix.com
- Fråga den som skickar in problemet om den vill bli chef för problemet
- Be folk delta och skicka in lösningsförslag, tips om resurser, telefonnummer etcetera. Samla allt på problemets egen webbsida så att alla kan se vad som finns, vad som behövs och att arbetet går framåt.
- Skapa ett lag som ansvarar för att lösa problemet, bjud in människor att delta på samma sätt som att Gilla något på Fejan, ett klick. Laget kan planera arbetet öppet. Ge alla som deltar en titel och en roll med uppgifter.
- Publicera en lista med behov, resurser och kunskaper som behövs för att lösa problemet. Alla kan bidra till listan. Alla kan bistå med resurser.
- Hjälp laget kommunicera med rätt personer, myndigheter, företag och organisationer.
- När man samlat resurser och skrivit en arbetsplan som alla är med på sätter man igång och löser problemet.
- Presentera lösningen och intervjua de som löste det, lyft deras insats och belöna dem med seniorstatus och andra spelmekaniska metoder -> http://gamification.org/wiki/Game_Mechanics
- Utvärdera arbetet med laget, på vilka sätt kan det göras bättre nästa gång och sånt.
- Fråga laget om de vill berätta om sitt arbete för andra och rekrytera fler problemlösare.